26 april 2013

Lucie Wiberg

Lucie Wiberg är här och praktiserar en vecka.

Hon kommer från Göteborg och bodde barndomsåren i Oslo. 
Nu har hon flyttat upp till Stockholm, med sin man som är kompositör, för att gå basåret i vävning och konstsömnad på HV Skola.

Tidigare har Lucie arbetet som projektledarassistent på en reklambyrå. Det är ingen bransch att åldras i. Hon tyckte att hon kvar färdig där, behövde gå vidare och utbildade sig till psykosyntesterapeut och hade en egen mottagning, Inkludera, fram till förra året. (Lucie har introducerat ett arbetssätt för familjeterapi i Sverige, 'Systemic family constellation'. Det började hon med 1996 och 2000 startade i egen regi en utbildning i metoden tillsammans med två kollegor.)

Hur kommer det sig att du byter bana igen? 
- Det kreativa pockade på och behövde ta mera plats. Jag har sedan barnsben dragits till textil. Min mormor var sömmerska och modist och jag spenderade mycket tid med henne och har bl a starka minnen av att leka med hennes knappsamling. Det var fantastiskt att se hur hon kunde göra saker av små spillbitar, hon gjorde kläder till min Barbie och det är enbart varma minnen.
Jag försöker göra medvetna val (det psykosyntesen handlar om). 

Varför ville du praktisera hos oss?
- För att ni gör så fina mattor. Jag älskar ull, det är ett organiskt material, det andas, har fantastiska egenskaper, man kan forma det, Det går att göra mjuk och hårt. 

Vad har du på golvet hemma? 
- En salig blandning. En trasmatta i köket, en grov sisalmatta i vardagsrummet, en persisk matta i arbetsrummet som ljudddämping. 

Vad gör du med kläder du inte använder längre?
- Jag rensar en del och i och med flytten så gav jag bort ganska mycket. Vi flyttade från 140 kvm till tre rum och kök ... Men jag samlar också; material, textil, knappar osv. Sparar gamla sjalar som kanske går att använda som foder i väskor eller annat.


Berätta om den här trasmattan du gjort?
- Det är en familjematta som jag vävde på vårt trasmatteprojekt förra terminen. Den är till mitt barnbarn Freya. Varje del är avtagbar och har knappar på baksidan. Jag har för avsikt att göra en större familjematta som skall konstrueras som ett korsord med alla namn på familjemedlemmarna.


Lucie Wibergs Familjematta
Du gillar att jobba med händerna?
- Jag stickar, virkar och syr men skulle kanske jobba med andra material om tiden räckte till. Sedan är det bara så att textil lockar mer än metall. När jag hade min mottagning passerade mina klienter min ateljé på väg till samtalsrummet, vilket ofta väckte så stort intresse. Jag har sett hur mycket handarbete engagerar och tror att det kan vara användbart inom terapi.

Hur ser din närmaste framtid ut? 
- Jag skall förhoppningsvis gå Högre Textil utbildning på HV (Handarbetets Vänners Skola)

Vad gör du år 2015?
- Jag fortsätter nog med terapi men kombinerar det med textil på något vis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar