Vi ville i Re Rag Rug projektet undersöka om det går att åstadkomma en kontinuerlig produktion av mattor av återbruk och spillmaterial. De vill se vilka skillnader i uttryck som måste accepteras och vilka fördelar det eventuellt kan finnas i kompromisser när ett hantverk ska (re-)produceras. Går det ö.h.t. går att kontrollera och/eller acceptera variationer i design och kvalitet när man arbetar med material där tillgången är föränderlig?
Arbetet med denna reproducerade matta är ett första försök till att anpassa en unik design och konstruktion till småskalig produktion där producenter av olika skäl har behov av att arbeta hemifrån eller i enkel och primitiv miljö. Mattorna skall gå att producera utan speciell utrymmeskrävande, kostsam eller energiförbrukande utrustning.
Arbetet med denna reproducerade matta är ett första försök till att anpassa en unik design och konstruktion till småskalig produktion där producenter av olika skäl har behov av att arbeta hemifrån eller i enkel och primitiv miljö. Mattorna skall gå att producera utan speciell utrymmeskrävande, kostsam eller energiförbrukande utrustning.
Den flätade mattan Kasuri är i sin originalversion är gjord av T-shirts från en av Myrornas insamlingsstationer. Flätad och schatterad av oss själva av en mängd blå nyanser och toner. I kombination med de olika flätningarna ger detta mattan dess unika uttryck.
Som reproducerad version är den gjord av två hantverkare i Indien, Jothi och Chitra. Materialet är överskott från trikåindustrin i staden Tirupur i södra Indien. Syftet var att skapa en matta så lik originalet som möjligt med de begränsningar i färgurvalet som fanns på marknaden.