Vi fick en stor låda av yllestadkanter till skänks av Klippans yllefabrik i Lettland men stångades med uppgiften att lösa designproblemet under ett helt år. Färgerna var svåra att kombinera med varandra vilket är en del av problematiken med att arbeta med överskottsmaterial - det går inte att beställa de färger man önskar.
Stadkanterna spanns till ett stadigt ryagarn med hjälp av en virknål fastskruvad i en borrmaskin. Tvisten i snodden håller därmed i kanternas annars lösa, korta ullgarnsbitar.
Vi fann till slut ett uttryck för mattan när vi satte det luddiga fransgarnet i kontrast till ett slätt stycke kläde. Genom att skära snitt i det hela klädet hittade vi metoden att trä in garnet i ett system, vilket öppnade nya möjligheter.
Mönstret till mattan Nomad växte sedan fram efterhand, med motiv som en blandning av vävteknikerna gåsöga, kypert och fiskben.
Mönstret till mattan Nomad växte sedan fram efterhand, med motiv som en blandning av vävteknikerna gåsöga, kypert och fiskben.
We were given a large box of wollen selvedges from Klippans yllefabrik in Latvia, waste from blanket weaving.
However the colours were difficult to combine with each other and we struggled with the task for one year.
This problem puts a light on the challenges of working with excess and waste - you can not order the colours you wish.
The selvedges were spun, with a crochet needle attached to a drill, into a rya yarn. By spinning the selvedges the short threads of wool are locked into each other and a steady yarn is the result.
In the end we found a way to enhance the ragged yarn into something more exclusive. We combined it with a flat felted fabric in which we made systematic incisions. By slipping, almost as making a running stitch, through the fabric we could create an design that is a free composition of herring bone and diamond twill.
Size: 150x 305 cm, Material: selvedges of wool, felted fabric, Technique: Threading
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar