Vi har haft stor hjälp och välkomna extra händer genom Kristin Wiberg som just praktiserat hos oss i fjorton dagar.
Hej Kristin, kan du berätta lite om dig själv och om hur du hamnade här?
– Jag studerar annars på kandidatprogrammet för Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet . Re Rag Rug upptäckte jag genom en
artikel i tidskriften Hemslöjd och följer sedan dess er blogg.
Mitt textila intresse var tidigare ett sidointresse till
mitt administrativa arbete.
Jag gillar att sy kläder, både nytt och att sy om secondhandkläder, att sticka, virka och brodera. Så förra året sadlade jag om och började plugga Slöjd, hantverk och formgivning. Året som gått har varit innehållsrikt med både teori och praktiskt hantverk.
Har du något exempel på vad du har gjort då?
– Under hösten gjorde jag ett par handledsvärmare. Yllebroderierna gestaltar mammas flykt som fyraåring från Lettland över Östersjön 1944. Hennes bakgrund och engagemang för andra flyktingar kom att prägla min uppväxt. Motivet i broderiet är den lettiska och den svenska kusten med Östersjön som binder dem samman. Till den lettiska kusten använde jag enkelsidig plattsöm, inspirerad av broderier på min lettiska folkdräkt, och till den svenska sidan kedjestygn från min farmors folkdräkt från Vånga i Östergötland.
Jag gillar att sy kläder, både nytt och att sy om secondhandkläder, att sticka, virka och brodera. Så förra året sadlade jag om och började plugga Slöjd, hantverk och formgivning. Året som gått har varit innehållsrikt med både teori och praktiskt hantverk.
Har du något exempel på vad du har gjort då?
– Under hösten gjorde jag ett par handledsvärmare. Yllebroderierna gestaltar mammas flykt som fyraåring från Lettland över Östersjön 1944. Hennes bakgrund och engagemang för andra flyktingar kom att prägla min uppväxt. Motivet i broderiet är den lettiska och den svenska kusten med Östersjön som binder dem samman. Till den lettiska kusten använde jag enkelsidig plattsöm, inspirerad av broderier på min lettiska folkdräkt, och till den svenska sidan kedjestygn från min farmors folkdräkt från Vånga i Östergötland.
Garnet i Östersjöns blåsvarta toner är färgat av vejde som växer
bl.a. på Gotland.
I våras arbetade vi med gestaltning av rum och volym och jag stickade en ensidig yta utan kant i koppartråd, med fingret kan man följa ytan från utsidan till insidan och tillbaks igen till utsidan utan att lyfta fingret. Det är en spännande matematisk yta som heter Kleins flaska. På vägen fram till utformningen stickade jag med olika material för att testa stadga och formbarhet, t.e.x. av tidningspapper som jag
spunnit till tråd.
Jag har gjort två likadana tröjor där framstycket har samma form, färg, material men är utförda i olika teknik vilket ger skillnader i yta och struktur. Framsidorna är kypertmönstrade, den ena är vävd och den andra maskinstickad. Jag har vänt avigsidan på det maskinstickade tyget utåt eftersom avigsidans trådar efterliknar flotteringarna på det vävda tyget. Det andra framstycket är vävt i fiskbensmönstrad kypert i lin- och ullgarn. Tröjorna har gestaltats utifrån Ingrid Sjöstrands dikt och raderna om vardagen:
Jag kommer att arbeta vidare med textila tekniker som broderi, stickning och virkning och jag vill pröva att arbeta mer med återvunnet material.
Kristins handledsvärmare |
I våras arbetade vi med gestaltning av rum och volym och jag stickade en ensidig yta utan kant i koppartråd, med fingret kan man följa ytan från utsidan till insidan och tillbaks igen till utsidan utan att lyfta fingret. Det är en spännande matematisk yta som heter Kleins flaska. På vägen fram till utformningen stickade jag med olika material för att testa stadga och formbarhet, t.e.x. av tidningspapper som jag
spunnit till tråd.
Kleins flaska av Kristin Wiberg |
Jag har gjort två likadana tröjor där framstycket har samma form, färg, material men är utförda i olika teknik vilket ger skillnader i yta och struktur. Framsidorna är kypertmönstrade, den ena är vävd och den andra maskinstickad. Jag har vänt avigsidan på det maskinstickade tyget utåt eftersom avigsidans trådar efterliknar flotteringarna på det vävda tyget. Det andra framstycket är vävt i fiskbensmönstrad kypert i lin- och ullgarn. Tröjorna har gestaltats utifrån Ingrid Sjöstrands dikt och raderna om vardagen:
gyllene förtrollad vardag
kom en alldeles vanlig
sammetsklädd
amiral
och slog sej ner
på en alldeles vanlig
purpurlysande
tistel"
Jag
valde oblekt och grått lingarn eftersom vardagen ofta beskrivs som grå.
Linet har en inneboende lyster som fint gestaltar den vanliga gyllene
förtrollade vardagen, där linet i vissa ljus blänker till precis som vår
vardag har sina fina stunder.