Vi kan inte direkt sälla oss till dem som är "med där det händer" (utan att kraftigt överdriva) och har därmed inte tagit del av årets utbud i någon större utstäckning - men igår besökte vi i alla fall möbelmässan. Mycket av det vi såg gjorde oss på ett väldigt gott humör. Både kul och klurigt, hållbart, lekfullt, poetiskt och intelligent.
Återbruk, hantverk, hållbarhet och designprocess/kommunikation återkom gång på gång som gröna trådar i det som presenterades.
Inte bara genom att presentera färdiga produkter utan genom gestaltning av hela processen. Ofta på ett mycket pedagogiskt vis som ledde tankarna till Så-funkar-det eller illustrerade manualer.
Årets Guest of Honour är Ilse Crawford som i entréhallen byggt en mötesplats/studiomiljö som uppmuntrar besökarna att medverka, interagera och kommunicera.
Inside Scandinavian Design är en utställning, kurerad av Färg & Blanche, där hantverket och materialitet inom skandinavisk möbelindustri- och design stod i fokus.
Mässan har bl a själva tagit fram en ny skylt med texten Nature in Mind som ska hjälpa de utställande företagen att märka ut och belysa de produkter som tagits fram med miljön i åtanke.
Tydligast var det i Greenhouse
Att komma in i Konstfackelevernas monter Har du träffat Craft? kändes nästan som att komma in i vår egen studio. Här jobbades det på plats, här fanns experimenterande med skalförskjutningar och textila handarbetstekniker. Här belyses värdet av hantverksproduktion och här visades arbetsprocesser utifrån ett slumpmässigt hopsamlat, begränsat och skänkt material i form av begagnade kläder - allt i sann Re Rag Rug- anda.
Linnea Blomgren, Konstfack, rollar en vävd trasrya på film (med koreograf Pavel Cassius) |
Vega Mättä Siltberg, Konstfack, med draperi av begagnad textil |
(Katarina B hade en gång, i egenskap av handledare, nöjet att följa Ida och hennes kollega Iwa Herdensjö i deras arbete med filmen Marimarathon som gav dem första pris i Marimekkos internationellt utlysta tävling Why not together 2011. Hejja Ida!)
Ida Pettersson, Ung Svensk Form |
Matilda Beckman, Beckmans, med How dust it feel? |
Som ett monument över textila restprodukter var möblerna av Matilda
Beckman från Beckmans designskola (lustigt nog), bestående av bl a
dammet från golven i second handbutikerna. How dust it feel
kallade hon sitt projekt där hon på något vis (?) samlat ihop, pressat
samman och hårdlackat dammtussarna till ett kraftigt material med
spegelblank yta.
Vi gillade också den här filtlampan av Lorenzo Polo
Feltology av Lorenzo Polo |
Islampan Melt and Recreate, Ung Svensk Form (foto från Ung Svensk Form). |
Själva smälte vi
till två våta fläckar i montern med The tomorrow collective, Lunds
universitet industridesign, Master 1. En vacker, fantasieggande och
poetisk presentation av specialdesignade redskap för att på olika
lekfulla och inspirerande sätt skapa sina egna småskaliga kretslopp i
vardagen.
Verktyg för att göra sina egna skor . The tomorrow collective |
Gjutformar för eget godis, The tomorrow collective |
Utrustning för att göra egen tandboprste och tandkräm, The tomorrow collective |
Förvaring av kryddor tillsammans med risbehållare för att hålla dem torra, The tomorrow collective |
Skicka paket med posten i en återanvändbar låda. Mottagaren tömmer den vid avhämtning och bär med sig innehållet därifrån i endast tygpåsen. The tomorrow collective |
Så här beskriver de själva sitt projekt i utställningen:
The Tomorrow Collective is about
exploring ways of enabling us to live a sustainable life in the future.
Inspired by past knowledge of how to grow, make and be, these projects
present concepts for modern tools and systems that can be used in a
cyclic sense, within private homes or to share in smaller communities.
Living the future today.
In a time when the single person is becoming more and more
distanced from where things come from, how they are made, what they are
made of and where they inevitably end up, it becomes increasingly harder
to see the consequences of our lifestyles and choices. We depend on
fossil fuel driven transportation systems, monocultural large-scale
farming and non renewable, toxic energy sources. Our economies thrive on
productivity and consumption and we live like there’s no tomorrow. With
our fast and unsustainable lifestyle, is there any room for products
that are honest and local? Or do we have to change our way of living as
well? /Master students of Industrial Design at Lunds University, LTH
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar