7 mars 2014

100% Design i London i höst

Nu är det bokat och klart : vi kommer att ha en Re Rag Rug- monter på mässan 100% Design i höst.
Vår monter kommer att finnas i avdelningen Emerging Brands.

6 mars 2014

Squeeze Me Hold Me - pläd i produktion

Vår matta Squeeze har fått en lillasyster i form av den stickade pläden Squeeze Me Hold Me
Liksom mattan Kasuri är Squeeze Me Hold Me tillverkad av överskottsmaterial från t-shirtindustrin i Indien. Den är handstickad av kvinnor som arbetar hemifrån, organiserade genom företaget Alpha Corporation. 

Squeeze Me Hold Me är tung och mycket elastisk. Genom att den formar sig efter underlaget och att de svarta och vita ränderna då sträcks ut därefter, framhävs alla former med nästan optisk effekt.

Att vila under pläden känns lite som att bli omfamnad. Den följer kroppen och tyngden lägger sig som ett stort lugn. Man hålls kvar på plats.






Kasuri i produktion

Mattan Kasuri finns nu i produktioni två färgställningar, en blå och en brun. Vi har fått ett par leveranser på Kasurimattor från Jothi och Chitra i Inden. Mattorna blir bara finare och finare i kvalitet och nu kan vi alltså börja försöka hitta kunder. 
En av mattorna har flyttat mellan golven på tågstationerna i Malmö, Göteborg och Stockholm under ett par veckor, under sin turne tillsammans med ELLE Decoration. Den har genomgått sitt elddop genom att trampas på av tusentals skoförsedda fötter. Den kom tillbaka häromdagen och förutom någon kaffefläck och att den har en aning gråare ton så är den fortfarande hur fin som helst!


Så här presenterar vi dem:




















Mattan  Kasuri  är ett resultat av vår utveckling av unik design för textila produkter, producerade av överskotts- och spillmaterial från textilindustrin.

Mattans uttryck påminner om ett slags japanska textiler, tillverkade i en ikat-teknik där trådarna är färgade för att skapa olika mönster i en väv, sk kasuri.

Att fläta trasor till mattor är en välkänd och beprövad teknik. På vår jakt efter nya uttryck upptäckte vi att flätorna bildar nya mönster om man lägger dem tillsammans sida vid sida. Olika mönster uppstår beroende på i vilken ordning färgerna flätas, hur många remsor varje fläta består av och slutligen hur flätorna komponeras och sys ihop.

Mattan Kasuri produceras nu i Indien, där trikåöverskottet genereras. Hantverkarna ges möjlighet att arbeta hemifrån eller i enkel miljö och kräver inte kostsam eller energiförbrukande utrustning.




Mattan  Kasuri  finns i en blå och en brun färgställning. Mått ca 200x250 cm. Materialet är bomullstrikå, överskottsmaterial från t-shirttillverkning.






Under tolv månader har vi arbetat tillsammans med Jothi och Chitra i södra Indien. De har utvecklat en skicklighet i hantverket och tillverkar nu mattan Kasuri i hög kvalitet av överskott från trikåindustrin i staden där de bor.

Som de flesta andra indiska kvinnor har de slutat arbeta när de gift sig, flyttat in till en ny familj och fått barn. Önskan och behovet av att bidra till hushålls-ekonomin finns men möjligheten till deltidsarbete existerar inte på den indiska arbetsmarknaden. 

2 mars 2014

I mödrars spår, inte så bara

Första söndagen i mars och nysnö, utmärkt tillfälle att vädra mattor.

De ligger där och gör inte så mycket väsen av sig men när man tar sig tid att granska dem närmare, ser man dem. Spåren. Brokiga och lite udda färger från kläder som gjort sitt, vackert sammansatta och komponerade i olika vävbindningar. Dekorativa och praktiska på samma gång.

Bara en trasmatta. Är inte detta äkta mattor?







































































Där är iallafall en äkta matta, knuten i silke eller kanske en Kelim?















































































Så den röda gångmattan. Kanske tänker den 'Om jag vore en äkta vara kunde jag flyga upp över takåsen, landa på sydligare breddgrader, kanske Cannes. Där skulle jag vara till nytta'








































 

Man kan också välj att åka Vasaloppet den första söndagen i mars: I Fäders spår för framtida segrar.

(Ungefär samtida med några av dessa mattor deltog den första kvinnan i Vasaloppet, Margit Nordin, som 1923 fullföljde loppet på 10:09.42. Året efter förbjöds kvinnor att delta i loppet, eftersom det ansågs vara "för jobbigt" för kvinnor att åka. Detta förbud upphörde 1981 sedan en kvinna utklädd till man blivit intervjuad i TV och avslöjad 1978)

25 februari 2014

- och en Katarina till

Katarina Matsson från ELLE Decoration var här nyss - för en intervju/samtal om upcycling och en kopp kaffe.Hon gillade vår stickade trikåpläd och köpte det första numrerade exemplaret : Squeeze Me Hold Me nummer 1 (- Kul!)  Hennes artikel om Upcycling kommer i Aprilnumret av tidningen. Vi håller ögonen öppna!

Kasuri på Stockholms Central



Igår eftermiddag fick vi chansen att berätta lite mer om våra mattor i en intervju av Svante Öqvist från ELLE Decoration på Stockholms Centralstation.

I samarbete med Zoéga hade de sista anhalt på sin tågstationsturné till Malmö, Göteborg och Stockholm. De vinnande produkterna i ELLE Decorations design award har presenterats och flera av formgivarna har bjudits in efter vägen för en intervju på plats. (Allting har filmats och vi återkommer med länk.)







19 februari 2014

Kasuri - att skapa arbete

Sedan snart ett år har vi samarbetat med Jothi och Chitra i södra Indien.
De har vid sidan om att sköta sina hushåll flätat ett antal mattor och har utvecklat sin hantverks- skicklighet och mattan Kasuri till en matta av hantverksmässigt hög kvalitet.

Ni som följt oss i projektet vet att vi arbetat med att mattan Kasuri (Re Rag Rug II) skall kunna reproduceras i småskalig hantverksproduktion, av överskott från T-shirtindustrin i trakten där Jothi och Chitra bor.




Vi har just fått bilder på de två senast avslutade Kasuri- mattorna och vi ska nu försöka hålla en kontinuitet i produktion och leverans så att vi kan marknadsföra dem. Förhoppningen är att Jothi och Chitra snart ska kunna lära ut teknikerna till andra kvinnor i området, så att vi kan engagera fler i arbetet.

Då kan vi utveckla fler design och varianter i tekniken, lättare samarbeta med trikåfabrikerna direkt om överskottsmaterialet (för att bättre kunna kontrollera ursprunget), nå ut till flera och berätta om vårt arbete, så småningom finansiera både marknadsföring, logistik och själva avsätta än mer tid själva för Re Rag Rug.
Ju fler mattor kan vi sälja, desto fler arbetstillfällen kan vi skapa (med allt annat positivt som det skulle kunna medföra för kvinnorna på plats och deras familjer), ju mer kan vi utveckla hantverket - och ju mer överskottsmaterial kan vi förädla ...

Just nu finns mattan i en storlek (ca: 200x250 cm) i blått och brunt. Om några veckor åker vi dit igen och hoppas kunna utveckla fler färgställningar på plats utifrån det utbud som finns på överskottsmarknaden.





We have been working with Jothi och Chitra in the South of India for almost a year now.
Alongside taking care of their households they have been braiding and made rugs. They have developed their skill in the craft and are now producing the rug Kasuri, a product with high quality of craftsmanship.
Those of you that have followed us in the project know that we have been working on getting Kasuri (Re Rag Rug II) reproduced, as small scale craft industry, made of excess from the T-shirt industry where Jothi and Chitra live.

We have just recieved pictures by mail of the two lastest rugs and we hope to keep a continuity in the production and deliveries. Our ambition is that Jothi and Chitra will be able to teach the technique and engage women in the area.
If so we can develop further designs in the technique, find ways to collaborate directly with factories in order to better control where the material comes from.
The more rugs we can make and sell the more work can be created and the more we can develop the craft and the more excess we can refine.

The Kasuri rug is now in one size (approx: 200x250 cm) in blue and in brown. In a few weeks we are going back to Jothi and Chitra to continue developing the product in colours that are available in the excess market.

Kasuri på Malmö tågstation

Alla vinnare av Elle Decorations designpris 2014 visas upp i en liten turné på ett par veckor - på tågstationerna i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Formgivarna kommer själva vara på plats vid ett par tillfällen för att berätta om sina produkter och sitt arbete, intervjuade av Elle Decorations Svante Öqvist.

På måndag den 24 feb kl 17:00 är Vi på plats på Stockholms central. Välkomna förbi!



Tack Helena för färska bilder från Malmö central idag:



 

10 februari 2014

Årets bästa!

Re Rag Rug har utsetts till både Årets Designer och till Årets Konsthantverk  i Stefan Nilssons/ Trendgruppens lista över Årets bästa 2013!

Detta offentliggjordes häromveckan i Trendgruppens nyhetsbrev Det nya svarta

Vi är väldigt glada, hedrade och stolta  - Tjohoo!!

(Och grattis också till Margot Barolo - Årets utmanare och Bea Szenfeld - Årets mode.  Plus alla andra också förstås!)

The Future is Handmade - vernissage nu på onsdag

Under Designveckan i Stockholm förra veckan träffade vi bl a det trevliga Kosmos Project - paret Ewa Bochen och Maciej Jelsk från Polen. De kommer också att vara med på utställning the Future is Handmade som öppnar nu på onsdag 12 februari, på Kalmar Konstmuseum.





29 januari 2014

Grid på väg till Kalmar




Nu är Re Rag Rug No13/ Grid på väg till Kalmar konstmuseum för att vara med på utställningen The Future is Handmade

Mode, grafisk form och produktdesign 12/2 - 20/4 2014


Efter 70 år i landsförvisning är hantverket tillbaka i designvärlden. Utställningen The Future is Handmade fångar upp detta intressanta paradigmskifte genom att visa ett fyrtiotal representativa objekt från tre formområden: mode, grafisk form och produktdesign.
Utställningen tar avstamp i 70-talet då radikala formgivare som Erik Höglund lät sig inspireras av allmogens hantverk. Via 90-talets stora namn som Marcel Wanders och M/M Paris visas 2000-talet genom bland annat Sandra Backlund och Ugly Cute. Idag är hantverket en av de mest centrala drivkrafterna i designvärlden och många av de mest framträdande unga formgivarna refererar på olika sätt till ett traditionellt hantverk.
Curator är Petra Lilja som även är verksam designer och driver designgalleri i Malmö.
Med anledning av utställningen The Future is Handmade håller Kalmar konstmuseum ett seminarium den 19-20 mars, med stöd av Iaspis och Polska Institutet. Konst- och designkritiker Dennis Dahlqvist modererar samtalen med internationella gäster.

The Future is Handmade

22 januari 2014

Ulf Edberg

Ulf Edberg är konstnär och curator/konstintendent på Örnsköldsviks Konsthall och Museumetnolog och konstvetare. Ulf och Katarina Evans gick en 1-årig väv- och konstsömnadsutbildnining på HV Skola i slutet av 80-talet. 

Du är medlem i FAS (Fiber Art Sweden) och arbetar med både broderi och stickning?

- Ja, både och. Men broderiet har legat mig varmast om hjärtat sedan HV-tiden. När jag broderar känner jag mig fri och kan uttrycka det jag vill.
Mest gör jag broderade objekt. Jag har just avslutat ett verk till en broderiutställning på
 Jamtli 
Länsmuseum, en vårsalong där allmänheten kan söka in med bidrag och ställa ut tillsammans med inbjudna konstnärer. Utställningen öppnar den 9 februari.

På museet (Örnsköldsviks Konsthall) har jag infört textiltisdagar. Jämna veckor är det stickning på programmet och udda veckor broderi (två stickor - jämnt tal, jämn vecka. En nål - udda tal, udda vecka ... Lätt att komma ihåg)

På Sticktisdagarna är 'Brukset' i fokus (Ulf menar bruksföremål, dvs plagg och användbara grejer framför konstnärliga projekt). Jag befinner mig i ett sammanhang där jag försöker få människor att tänka annorlunda och har säkert 400 000 påbörjade tröjor där jag visar hur man kan göra. 

Eftersom jag inte har någon skam i kroppen ber jag dessutom alltid mina stickdamer att ge allt överblivet 'skräp' till mig - Ditt skräp är mitt guld! Jag tar emot allt - syntetgarner, vävgarner ...  Allt garn har en dröm om att bli stickat och jag uppfyller denna dröm, som ett garnets moder Teresa.

Vilka är det som kommer till textiltisdagarna?
- Det är alla möjliga och här bjuds man in till att arbeta i gemenskap. Det kostar inget så vem som helst kan komma dit, ensamna eller i grupp. Alltid hittar vi på något. 
 Häromdagen kom t ex några ensamkommande flyktingflickor med en handledare. De hade inte fångat svenskan ännu men vi kunde ändå mötas i någon slags lust för materialet och att ha något för händerna.

Har du rest mycket? 
- Nja inte så mycket - men jag var i Mongoliet på ett konstnärligt utbyte för några år sedan och stannade där i 1.5 månader. Vi bodde delvis i ett miljonprojektområde som de flesta hatade, det var inget ställe för dem som hade önskat att bo på hotell precis. Men vi fick ju låna lägenheter av människor som bodde där och jag älskade det! 



- Vi tillbringade också tid på stäppen Undur Ulan, där vi bodde i ger (jurta). Jag hade med mig garn som jag färgade på plats av växter jag plockade. Av garnet började jag sticka långa bandage. 
Vi som reste ställde sedan ut våra verk på Konstmuseet Sana Bazar i Ulan Bator. 


- Jag tog alltid med mig ett handarbete när vi var ute på stan. Handarbete är kontaktskapande på ett ofarligt sätt. Återigen var handen språket när jag inte kunde tala med dem jag träffade. Vi kunde kommunicera genom att visa varandra olika handarbetsmetoder, tipsa och bekräfta varandra.


Stickade bandage (detalj) av Ulf Edberg
 Under den dag som Ulf satt hos oss och stickade sjal så berättade han många fler historier som vi tyvärr inte kunde teckna ner eftersom vi måste jobba färdigt vår matta samtidigt. Bl a berättade han när han som liten och hur hans far ställde om gräsklipparen så att den klippte snett och sedan klippte gräsmattorna därhemma i konstfyllda mönster. Hur han sydde kläder till sin nyfödda av tyger från Katja of Sweden på Verkstad för alla på Norrtullsgatan då det begav sig, vilket ledde till att han under en tid jobbade där, i textilverkstan.  Lite minnen från hans jobb på Skansen. Vi fick veta hur man planterar en solrospyramid, det pratades MU-avtal (medverkans- och utställningsersättningar till konstnärer) och hur några gamla skänkta madrassöverdrag gick åt till grodsömnad. 
 Och så berättade han den vidriga historien om hur han under en period levde under dödshot för att ha tagit utställningen Ecce Homo av Elisabeth Ohlson Wallin till konsthallen i Örnsköldsvik. I Yttrandefrihets- Sverige. I modern tid. 


 Mål och förebilder?
- Jag växte upp med min mormors filosofi: - Finns det inte så får man väl göra det!
Vill du ha ett garn som består av gamla kassettband så lär dig då att spinna. Det försöker vi förmedla vidare till våra barn och barnbarn. 

- En annan ledstjärna för mig är discodiva och en stor filosof - Grace Jones.
På frågan om hur hon ser på att uppfattas som självupptagen svarade hon '…Det är klart att jag måste se mig själv som mitt universums centrum. Hur skulle det se ut om jag hade dig som universums centrum?". 
Om mina planeter kretsar kring mig och dina planeter kretsar kring dig så kan vi mötas. Om mitt universum skulle kretsa kring t ex Jenny Persson så blir det väldigt svårt för oss två att mötas.

Vi måste prata mattor - Vad har du på golvet hemma?
- Vi har gamla trasmattor, en Pappelinamatta vävd i en teknik som ger den mer volym, än de vanliga i tuskaft. Det måste vara mera volym framför diskbänken i köket så att det är mjukt för fötterna att stå där...
 Sedan har vi ränt på loppisar och köpt knutna mattor. Den finaste jag hittat var en matta som används till hundfilt, som köpte jag för tio kronor. Jag är alltid på jakt efter jättestora orientaliska mattor, tycker inte att det är skönt att gå på nakna golv. Jag ser mattan som en möbel och tycker att det är lättare att sitta på golvet att jobba än vid ett bord. 
 Vi har en HAY matta med tovade kulor men trådarna brast efter kort tid, men halva mattan ligger nu under sängen så det syns inte. Och så har vi förstås en handvävd yllematta från min svärmor. 

Vad gör du nu? 
- Jag håller på med en orange sjal som sedan ska få en bred bård av en annan färg runtom. Garnet är från Olsson Hemslöjd där de sålde mycket smörknivar och sånt. En gång reade de ut rullar i flera färger av det här spräckliga 70-talsgarnet och jag köpte förstås allt. Och nu ville det bli stickat ...

Vad gör du om två år?
- Jag har inte tänkt så långt. Det senaste året har kretsat kring att man levt sina barns liv och sett till att det blir bra för dem. Jag håller nog på med det jag gör nu men jag kanske är bättre på det.

It´s new, broderi av Ulf Edberg